Jak media kształtują przekaz? Medium is the Message.

Medium

Wpływ medium na kształtowanie przekazu w marketingu

Dzisiaj zabierzemy Was w krótką, lecz interesującą podróż po świecie mediów. Zaprezentujemy teorię autorstwa kanadyjskiego filozofa i teoretyka komunikacji masowej Marshalla McLuhana. Dowiecie się, dlaczego forma i metoda dostarczania przekazu jest ważniejsza niż treść oraz jakie konsekwencje niesie to w kontekście komunikacji marketingowej w mediach społecznościowych.

Medium is the Message – co to znaczy?

Marshall McLuhan był kanadyjskim profesorem i filozofem. Stworzył podwaliny pod podstawy teorii mediów. Najbardziej znany jest z ukucia frazy „Medium is the Message”, którą możemy przetłumaczyć jako „Medium jest Przekazem”. Sformułowanie to po raz pierwszy pojawiło się w książce „Understanding Media: The Extension of Man”, którą opublikował w 1964 roku.

Marshall McLuhan opracował swoją koncepcję na długo przed erą cyfrową i jest on zdecydowanie jedną z tych osób, o których możemy powiedzieć, że wyprzedziły swoje czasy.  

McLuhan uważał, że:

  • charakter mediów ma istotny wpływ na treść dostarczanych komunikatów,
  • media zamieszczają na tych komunikatach „filtr”, który wpływa na to, w jaki sposób je interpretujemy.

Według niego to właśnie media powinny być w centrum uwagi, a nie treści, które dostarczają. Za punkt wyjściowy w swojej teorii obrał człowieka, ponieważ definiował media jako technologiczne przedłużenie naszych ciał. Tym samym badał ich wpływ na nasze życie i kulturę.

„Światło elektryczne jest czystą informacją. Jest to medium bez przekazu, chyba że jest użyte do przeliterowania jakiejś słownej reklamy lub nazwy. Ten fakt, charakterystyczny dla wszystkich mediów, oznacza, że ‘treścią’ każdego medium jest zawsze inne medium. Treścią pisma jest mowa, tak jak słowo pisane jest treścią druku, a druk jest treścią telegrafu. Na pytanie: “Co jest treścią mowy?” należy odpowiedzieć: “Jest to rzeczywisty proces myślowy, który sam w sobie jest niewerbalny”.” ~ Marshall McLuhan

 

Zgodnie z jego teorią media mają o wiele większy wpływ na fundamentalny kształt i naturę społeczeństwa niż jakakolwiek treść, która jest za ich pośrednictwem przekazywana.

Jak to rozumieć?

Każdy postęp w dziedzinie przekazywania informacji niósł za sobą potężny wpływ w kontekście tego, jak ewoluowały cywilizacje. McLuhan podkreślał to szczególnie w odniesieniu do rozwoju telewizji i jako pierwszy użył terminu Globalna Wioska trend, w którym media elektroniczne przełamują bariery czasowe i przestrzenne, co umożliwia komunikację na skalę masową.

Media społecznościowe a przekaz marketingowy

Dla specjalistów zajmujących się marketingiem koncepcja „Medium is the Message” pokazuje, że sposób, w jaki dostarczamy treści, jest bardzo silnie uzależniony od kanału, przez który są one transmitowane. Dzieje się tak dlatego, że nasza reakcja na komunikat jest zależna nie tylko od tego, co zostało powiedziane, ale także od tego, gdzie i w jaki sposób zostało to powiedziane. Dlatego świetnym przykładem są media społecznościowe, w których przekaz zmienia się w zależności od charakteru platformy.

Facebook

Facebook to platforma, która pierwotnie służyła jedynie do wirtualnej integracji z innymi użytkownikami. Charakter tego serwisu szybko się jednak zmienił, kiedy w tej rozrastającej się sieci powiązań społecznych dostrzeżono marketingowy potencjał.

W porównaniu z innymi mediami Facebook cieszy się największym zasięgiem, na który składa się 2,5 miliarda aktywnych użytkowników miesięcznie.

Obecnie wiele firm, szczególnie B2C, odkryło, że jest to doskonałe narzędzie do budowania świadomości marki. Wiele osób do komunikacji z firmą korzysta z aplikacji Facebook Messenger.

Twitter

Na Twitterze obowiązuje limit 280 znaków, które możemy przeznaczyć na napisanie posta. Wymusza to na użytkownikach, aby wiadomość, którą chcą przekazać, była krótka, rzeczowa i przyciągająca uwagę.

To medium nastawione na wydajność i pilność. Firmy korzystające z Twittera zazwyczaj nie są zorientowane na sprzedaż podczas interakcji z odbiorcami. Głównym celem jest dostarczenie przydatnych informacji, a nie umieszczanie firmy w centrum uwagi.

LinkedIn

LinkedIn służy do nawiązywania kontaktów biznesowych. Firmom w formule B2B ciężko jest wykorzystywać w tym celu inne media społecznościowe, przede wszystkim ze względu na ich prywatny charakter. Nie stanowi to natomiast problemu na LinkedIn, ponieważ koncept, na którym opiera się ten serwis, służy do profesjonalnego networkingu. Dlatego to właśnie na rozwój silnego profilu na tej platformie firmy powinny kłaść największy nacisk.

Instagram

Instagram jest nastawiony na treści wizualne – galerie. To bardzo dobre narzędzie, które możemy efektywnie wykorzystać w celu personalizacji i estetycznej prezentacji swojej marki. Zadowoleni klienci, produkty, które sprzedajecie, kultura pracy i wartości korporacyjne mogą zostać zaprezentowane w formie ciekawych i przyciągających uwagę obrazów, często w klimacie “lifestyle” – czyli codziennym, przyjemnym dla oka i estetycznym kadrze. Ponadto platforma ta jest sukcesywnie wykorzystywana w celu łączenia marki z odbiorcami i budowania z nimi relacji.

TikTok

To zdecydowanie najmłodsze medium w tym zestawieniu, ale warto także i o nim wspomnieć. Ta platforma opiera się na przekazywaniu treści w postaci krótkich, około minutowych nagrań. Obecnie zyskuje coraz większą popularność, szczególnie wśród młodszych osób. Zgodnie z trendami marketingowymi TikTok jest idealną aplikacją do promowania marek lifestylowych, zwłaszcza kiedy naszą grupą docelową jest młodzież.

Snapchat

To kolejny serwis, na którym warto promować swoją markę. Jeśli naszą grupą docelową są młode osoby, ponieważ 82% wszystkich użytkowników Snapchata ma 34 lata lub mniej. Pomimo że ta aplikacja nie jest już tak popularna jak kiedyś, to ciągle znajduje się wśród 15 najpopularniejszych platform społecznościowych.

 Wybierz najskuteczniejsze medium dla swoich odbiorców

Teoria McLuhana daje inne spojrzenie na rozwój strategii komunikacji. Każda platforma jest na swój sposób wyjątkowa, tak samo jak wyjątkowa jest grupa docelowa, dla której oferujecie swoje produkty. Dlatego tak ważne jest, aby planując swoje marketingowe działania, skupić się na dobrym poznaniu swoich odbiorców. W oparciu o tę wiedzę możecie zdecydować, które medium będzie najbardziej skuteczne, aby do nich dotrzeć. 

Jeśli potrzebujecie wskazówek, jak dobrać odpowiednie medium do potrzeb Waszej działalności, umówcie konsultację w naszym biurze poprzez wiadomość (szybki klik do kontaktu) lub telefonicznie +48 531 569 695.

Zostaw komentarz