Jak stworzyć strategię marki?

Strategia marki

Planowanie działań marketingowych dla wielu jest wyjątkowo przyjemnym zajęciem. Wizja rzeczy, które są do wykonania, może napełniać sporą dozą ekscytacji, jednak zanim podejmiesz konkretne kroki, przygotuj strategię. Musisz przecież wiedzieć, dokąd te kroki mają Cię doprowadzić.

Jesteśmy świadomi, że każda firma jest inna i strategia każdej z nich się różni. Przedstawimy poniżej najbardziej kluczowe punkty, które powielają się w wielu strategiach, ale zachęcamy Cię do skorzystania ze wsparcia profesjonalisty w tworzeniu własnej, z pewnością będzie to duże ułatwienie. 

  1. Misja firmy a strategia

W tym punkcie zastanów się, po co Twoja firma powstała. Chodzi tu o pobudki, które doprowadziły do tego, że Twoja firma działa dziś na rynku i chcesz ją rozwijać. To mogła być wielka pasja, poczucie bycia specjalistą w danej dziedzinie, czy potrzeba rynkowa. Może się wydawać, że odpowiadanie na takie pytanie nie ma sensu w momencie, kiedy firma funkcjonuje już od dłuższego czasu, ale uwierz nam, taka świadomość misji warunkuje kolejne decyzje i jest kompasem w kryzysowych sytuacjach.

  1. Wartości

Tutaj należy się zastanowić, co jest dla Ciebie i Twojej firmy ważne. Jeśli markę tworzysz samemu, to Twoje wartości prawdopodobnie są tożsame z wartościami firmy. Sytuacja może być trudniejsza, jeśli jesteś częścią spółki. W takim wypadku warto jest usiąść i ustalić wspólne wartości, którymi będziecie się kierować w waszej działalności. One, obok misji, będą wskazówką w planowaniu działań.

  1. Klienci

Pod hasłem „klienci” może kryć się wiele definicji, możemy mówić o grupach docelowych, personach, podróży klienta. Istnieje mnóstwo narzędzi pozwalających poznać osoby, które są po drugiej stronie i które mają kluczowe znaczenie w rozwoju firmy. Im lepiej poznasz swoich klientów, tym łatwiej będzie Ci do nich dotrzeć. Znając ich język, emocje, wiedząc, gdzie się poruszają i jakie komunikaty zostaną przez nich najlepiej odebrane, będziesz w stanie bardziej precyzyjnie odpowiadać na ich potrzeby. Nie rób niczego na oślep, tylko poznaj dobrze osobę, do której będziesz mówić.

  1. Produkt/usługa

Nie bez przyczyny o produkcie wspominamy dopiero w tym punkcie. Łatwo jest dać się zwieść przekonaniu, że jeśli produkt jest gotowy, to można od razu przejść do działań marketingowych. Trudno jednak trafić z produktem do klienta, nie znając jego potrzeb i nie wiedząc, jak do niego dotrzeć. Dlatego właśnie zachęcamy, żeby najpierw przeanalizować profil klienta, zarysować misję i wartości, tak żeby narracja związana z produktem nie była przypadkowa.


  1. Plan  

Plan to nic innego jak podsumowanie wszystkich poprzednich kroków. Jeśli masz odpowiedzi na wszystkie poprzednie pytania, to jego stworzenie będzie już tylko formalnością. Planując konkretne działania marketingowe, podsumowujesz to, po co Twoja firma powstała, co jest dla niej ważne, jakim językiem mówi, do kogo kieruje swoją ofertę i skupiasz się na tym, by tę ofertę odpowiednio opakować, tak by jak najlepiej trafiała do odbiorców. Plan marketingowy to komunikacja wartości i zbliżanie do siebie klientów. Mając plan, będziesz wiedzieć, jak dokładnie podążać za tokiem myślenia i emocjami klienta i kolejne kroki działań marketingowych staną się oczywiste.

Przemyślana strategia pozwoli Ci kumulować energię i kierować ją w te kroki, które przynoszą najwięcej owoców. Dzięki temu nie będziesz błądzić po omacku. Mamy nadzieję, że nasze wskazówki pomogą Ci uporządkować podejście do działań marketingowych.

 

A jeśli zainteresował Cię ten temat, zapraszamy na nasz kanał na YouTube:

Zostaw komentarz