fbpx

Jak zacząć prowadzić swoje firmowe kanały w mediach społecznościowych?

Jak prowadzić komunikację w mediach społecznościowych

Podczas konsultacji i analiz przyglądamy się Waszym działaniom w mediach społecznościowych. To z pozoru bardzo łatwe zadanie, często zaczyna spędzać sen z powiek, kiedy okazuje się, że mimo tysięcy przelanych na papier znaków, setek godzin spędzonych na szukaniu inspiracji i nauce nowych programów graficznych, efekty są… marne. Zaangażowanie spada, reakcji jest „jak kot napłakał” a klientów z mediów społecznościowych jeszcze mniej.

Przyszło nam do głowy kilka refleksji, którymi chcemy się z Wami podzielić, tak abyście mogli sobie odpowiedzieć na kilka ważnych pytań, ZANIM zaczniecie inwestować czas w komunikację w social media. Zachęcamy, żebyście je sobie zadali i odpowiedzieli zupełnie szczerze – wtedy pojawi się szansa na realną zmianę 🙂

 

Jak budować skuteczną komunikację w mediach społecznościowych? ZACZNIJMY OD POCZĄTKU. CZYM DLA CIEBIE SĄ MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE?

W ramach ciekawostki: obserwując Wasze działania – rozróżniamy dwa podejścia prowadzenia mediów społecznościowych w celach biznesowych.

Pierwszy rodzaj to „robienie czegoś, bo trzeba coś robić”, czyli: „aaaaa, wrzucę dzisiaj jakiegoś posta, nie za bardzo wiem, po co i nie za bardzo wiem do kogo, ale trzeba wrzucać, no bo po to są media społecznościowe” albo „wszyscy wrzucają, to i ja coś dzisiaj wrzucę” albo „oni wrzucili post o tym! My też musimy!”. Jak się pewnie domyślacie – trudno byłoby nam zarekomendować ten styl działania 🙂

Drugi, ten zdecydowanie nam bliższy, oparty o działania strategiczne to model, który ma na celu być dopasowanym do potrzeb nas i naszych klientów. Brzmi pięknie? Tak 🙂 Na nim właśnie dziś będziemy skupiać naszą uwagę.

 

Jak zatem TO ZROBIĆ? Jak sprawić, by nasza komunikacja w mediach społecznościowych właśnie taka była: zgodna z nami i dopasowana do potrzeb naszych klientów?

Zacznijmy od początku. Jak to zrobić, żeby nasze firmowe media społecznościowe zaczęły działać?

Same nie zaczną, to chyba jasne. W tym miejscu bierzemy pod lupę wiele czynników istotnych w procesie komunikacji, ale te, od których absolutnie należy zacząć to:

  1. CO chcemy publikować (jaką formę treści – tekst, wideo, zdjęcia, spotkania live?),
  2. JAK chcemy to publikować (jaka ma być narracja – luźna? poważna? może opowiadająca jakąś historię?
  3. DO KOGO chcemy mówić / komunikować (czyli kim jest nasza grupa docelowa?)

Zaczynamy od analizy – warto rozpisać sobie plan, a najlepiej strategię, opisać grupy docelowe, uwzględnić wszystko, co będzie ważne w komunikacji. Warto też spisać nasze zasoby: sprzęt, wiedzę, czas, kontakty… To jest bardzo ważne, aby nasz zawodowy czas inwestować w to, co ma nam przynieść docelowo klientów i satysfakcję z prowadzenia biznesu. Nie zawsze media społecznościowe mają na celu zarabianie pieniędzy, czasem są wykorzystywane w innych celach (np. tworzenie społeczności, wsparcie), dlatego musimy stworzyć na początku jasny plan, aby wiedzieć dokładnie, do jakiego punktu mają nas te działania doprowadzić.

 

Ale zanim zaczniesz się zastanawiać „Jak prowadzić komunikację w mediach społecznościowych?”, odpowiedz sobie zupełnie szczerze na pytanie: ILE MAM CZASU?

Pierwszym pytaniem, które trzeba sobie zadać, jest „Ile czasu mogę poświęcić na działania w mediach społecznościowych?” Znam wiele takich sytuacji, przykładów, w których na początku słyszę, że macie np. dwie godziny dziennie, albo osiem godzin w tygodniu – rzekłabym nawet, że jest to taka „standardowa odpowiedź”.

Kiedy słyszę takie deklaracje, myślę sobie „Super! Ale może najpierw sprawdźmy, czy to prawda”, bo osiem godzin w tygodniu to jest około 5 dni po ponad godzinę! Pytanie, czy jesteśmy w stanie codziennie przez godzinę zajmować się komunikacją w mediach społecznościowych w taki sposób, żeby faktycznie budować content i zaangażować się w działania rozbudowujące naszą społeczność? Powiem Wam, że sami dziennie żeby budować markę na kanale MP FLOW spędzamy około pół godziny.… (i to jest dużo!). Oczywiście są dni, takie jak dzisiaj, kiedy tworzę jeszcze jakiś film, robię coś dodatkowo, ale raczej nie dochodzę do godziny, bo wiem ile to pracy i jak dużo skupienia wymaga to zadanie.

Nie wiem jak u Was, ale ja robię to też w godzinach pracy, nie w prywatnych, więc kiedy słyszę, że ktoś może poświęcić dwie, trzy godziny dziennie o uważam, że jest to dużo i że to odważna deklaracja…Także jestem zwolenniczką tego, aby odpowiedzieć sobie szczerze na pytanie: ile dziennie czasu jestem w stanie poświęcić na to, aby zajmować się mediami społecznościowymi mojej firmy? Nie pod kątem „scrollowania feeda”, czyli patrzenia „co tam u znajomych?”, ale tak, aby faktycznie budować społeczność odbiorców (followersów, klientów, czy potencjalnych klientów), która faktycznie będzie zaangażowana i ciekawa tego,
co mamy do powiedzenia.

 

Jak prowadzić komunikację w mediach społecznościowych? – GDZIE SĄ NASI KLIENCI?

Drugie pytanie: Grupa klientów. Celowo nie piszę tutaj „grupa docelowa”, bo to już jest bardziej zaawansowana sprawa, która wymaga konkretnej analizy. W tym miejscu chciałabym, abyście dość skrótowo odpowiedzieli sobie na pytanie: Gdzie są Wasi klienci?

Kim oni są? W takim bardzo podstawowym kontekście: ile mają lat? Gdzie mieszkają? Jakiej są płci? To są takie bardzo podstawowe pytania, które pozwolą nam wybrać i sprawdzić, czy media społecznościowe, w których ten czas spędzamy (jeśli już zaplanowaliśmy, by przeznaczyć go na rozwój marki) wykorzystujemy efektywnie pod kątem tego, gdzie nasi klienci spędzają najwięcej czasu. Kanałów w mediach społecznościowych jest coraz więcej: Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok, YouTube, Twitter… Każda z grup preferuje inne kanały komunikacji. To również warto uwzględnić w naszej strategii i działania kierować tam, gdzie Wasi przyszli klienci się znajdują. Ja jestem zwolenniczką tego, żeby prowadzić jeden kanał, ale porządnie, niż dwa kanały, ale na „pół gwizdka”, z tego powodu, że media społecznościowe lubią regularność, lubią budowanie zaangażowania, a im rzadziej publikujecie, tym naturalnie zaangażowanie będzie spadać. Więc jeśli nie macie za dużo czasu, to faktycznie polecam ograniczenie działań do jednego, dwóch kanałów.

 

Jak prowadzić komunikację w mediach społecznościowych? – WIEDZA, PLANOWANIE, AUTENTYCZNOŚĆ.

Trzeci obszar to jest wiedza na temat mediów społecznościowych i gotowość na bycie autentycznym. Jak to się łączy? Chodzi tu o odwieczny dylemat, w jaki sposób pokazywać siebie i realizować swoje cele firmowe dbając jednocześnie o to, by komunikacja nie była „na siłę” albo „przesadzona” a w dodatku dawała nam wartościowe relacje biznesowe i budowała wizerunek profesjonalistów.

Czy da się to wszystko połączyć? Oczywiście! To kwestia wiedzy – jak działają media społecznościowe oraz tego, by określić „jaka jest moja firma? Co i jak chcę pokazać, by było zgodne ze mną”?.

Niestety autentyczność bywa mylona z „wywalaniem wnętrzności” w mediach społecznościowych: dzielimy się poglądami, wchodzimy w różne dyskusje pod wpływem emocji. Trudno nam rozdzielić „nas – emocjonalnych” od „nas – stabilnej marki/firmy, która ma stabilne wartości i działa na poziomie racjonalnym”. Oczywiście nie chodzi o to, by emocji się wyzbyć. One wynikają z naszych wartości i są nam niezwykle potrzebne w komunikacji. Bardzo ważne jest to, aby mieć taki swój core (taki kręgosłup wartości) w mediach społecznościowych. Chodzi o jasno określone zasady – co komentujemy, czego nie, co jest dla nas istotne, co pomijamy – by trzymał nas stabilnie w momentach niepewności.

Musimy wiedzieć też, że aby funkcjonować, potrzebujemy obserwatorów/followersów. Tak naprawdę takie „uzewnętrznianie się” nie zawsze idzie w parze z zaangażowaniem w mediach. Znając swoją grupę docelową, jesteśmy też w stanie odpowiedzieć na jej potrzeby i bardzo precyzyjnie celować z komunikatami.

PRZYKŁAD: Jeśli jesteś kucharzem, możesz pokazywać, w jakich jadasz knajpach, bo to też w jakiś sposób Ciebie definiuje dla Twojej grupy docelowej. Jeśli prowadzisz firmę szyjącą ubrania, to jak najbardziej możesz pokazać, w jakiej stylizacji wychodzisz wieczorem na imprezie! Także to są takie rzeczy, które absolutnie są potrzebne w budowaniu autentycznego wizerunku. Natomiast już kucharz w swojej stylizacji wieczornej… Albo trener personalny, który non stop pokazuje, w jakich knajpach jada…? Miałabym tutaj mały zgrzyt.

 

Jak prowadzić komunikację w mediach społecznościowych? – EWALUACJA

Ostatni krok, bardzo ważny, a dość często pomijany w naszych działaniach to ewaluacja działań komunikacyjnych. Czyli: zakładam sobie, że moją grupą docelową są kobiety w różnym wieku, mają swoje problemy X, potrzeby Y i obawy Z. Za rok, mimo tego, że okazuje się, że kobiety, które do mnie trafiają, mają raczej problemy Z, potrzeby W i obawy N, ja dalej kurczowo trzymam się moich początkowych założeń – to błąd. Warto przyglądać się skuteczności naszych działań, obserwować, mierzyć i wyciągać wnioski. Co jakiś czas warto testować nowe rozwiązania wprowadzane jako efekt analizy i podchodzenia „chłodnym okiem”. Sprawdzać, kim są w ogóle ludzie, którzy nas obserwują i czego potrzebują?

 

Zapraszam Was do przyglądania się swoim działaniom w mediach społecznościowych! Możecie to zrobić razem z nami podczas godzinnej konsultacji biznesowej, a także rozbudowanej 3-godzinnej konsultacji z raportem!

SPRAWDŹ OFERTĘ KONSULTACJI

 


Jak prowadzić komunikację w mediach społecznościowychMichalina Patucha

– CEO, psycholog, trener biznesu

Strategię działania i planowanie ma we krwi.  Specjalizuje się w dziedzinie wizerunku, przywództwa i efektywnej komunikacji.

Zostaw komentarz