Jak zaplanować budżet marketingowy na początku roku?

budżet marketingowy

Początek roku to czas podsumowań minionego i planowania działań na ten rozpoczynający się. Warto wykorzystać ten czas na ułożenie budżetu działań marketingowych, tak aby nowy rok był upłynął pod znakiem coraz lepszej komunikacji z klientami i rozwoju Twojej firmy. Poniżej przedstawiamy kilka podpowiedzi, jak mądrze zaplanować budżet marketingowy.

Zacznijmy od tego, jakie działania w budżecie marketingowym uwzględnić.

  • Social media

Zastanów się, czy jest w Twojej organizacji konkretna osoba odpowiedzialna na prowadzenie działań w social mediach. Jeśli tak, zaplanuj w jakim zakresie ma to robić i jaki procent całego budżetu marketingowego chcesz na to przeznaczyć. Warto określić ile i gdzie będą publikowane posty. Zadbaj o konkretne liczbowe cele. Do tej kategorii trzeba doliczyć koszt Facebook Ads, bo pamiętaj, działania organiczne w social mediach to już coraz mniejsza część aktywności w tym kanale.

  • Google Ads

Pozycjonowanie firmy lokalnie i dbanie o to, by frazy związane z firmą pojawiały się w wyszukiwarce też kosztują. Uwzględnij to w wydatkach marketingowych.

  • Strona internetowa

Zastanów się, jaka część budżetu zostanie przeznaczona na pozycjonowanie strony internetowej w wyszukiwarkach. Warto uwzględnić tutaj także przygotowanie jej pod względem SEO, tak aby znalazły się na niej odpowiednio dobrane fraze kluczowe.

  • Materiały drukowane

Nawet firmy z branży e-commerce korzystają z materiałów drukowanych. To wszystkie ulotki, wizytówki, karty stałego klienta, które też trzeba przygotować.

  • Współprace kreacyjne

Chcąc pozycjonować stronę internetową i prowadzić skuteczne social media, musisz mieć pewność, że jest ona dobrze przygotowana. Nie do przecenienia jest współpraca z grafikiem, wykonanie profesjonalnej identyfikacji wizualnej czy konsultacje w kwestiach materiałów video.

  • Specjaliści

Prowadzenie profesjonalnych działań marketingowych wymaga fachowej wiedzy. Konsultacje z osobami, które są w stanie doradzić, jak wykorzystać Twój potencjał i ruszyć do przodu, mają kluczowe znaczenie dla powodzenia działań marketingowych.

  • Udział w wydarzeniach

Jeśli prowadzisz firmę lokalną i chcesz zaprezentować swój produkt, udział w targach czy wystawach daje możliwości zdobycia nowych klientów. W większości takie wydarzenia mają charakter cykliczny, więc jesteś w stanie je zaplanować i uwzględnić w budżecie z dużym wyprzedzeniem.

Ewaluacja działań marketingowych

Nawet największy budżet marketingowy nie gwarantuje sukcesu, jeśli działania nie są dobrze zaplanowane. Początek roku to dobry czas, żeby przeprowadzić ewaluację i zastanowić się, z czego chcesz korzystać nadal, a z czego lepiej zrezygnować. O ewaluacji działań marketingowych możesz przeczytać tu LINK.

Kanały komunikacji a budżet marketingowy

Pamiętaj, Ty i Twoja firma nie możecie być obecni wszędzie. Jeśli udało Ci się przejść dwa wcześniejsze punkty, wybór kanałów, na których chcesz się skupić, będzie dużo prostszy. Chcesz docierać do swoich klientów tam, gdzie rzeczywiście oni są. Warto jest ułożyć plan, jak największą liczbę razy „obrobić” jeden temat. Jeśli tworzysz film albo post, ważne jest, żeby wspomnieć o nim kilka razy na Facebooku czy Instagramie i przypominać odbiorcom swoje treści.

Możliwości działań jest wiele, ale tylko działanie zgodnie z planem gwarantuje ich skuteczność. Pamiętaj, konkurencja nie śpi i jeśli jest wyżej od Ciebie, to znaczy, że lepiej wykorzystuje swoje zasoby. Jeśli nie chcesz zostać w tyle, musisz zminimalizować ryzyko błędu. Strategia działań marketingowych jest najlepszym zabezpieczeniem.

Mądrze prowadzony marketing w dużym stopniu decyduje o sukcesie firmy. Zastanów się, jak go dobrze zaplanować i efektywnie rozdysponować dostępne środki.

 

Jeśli interesuje Cię ten temat, na naszym kanale na YouTube jest też dostępny film o budżecie marketingowym:

Zostaw komentarz