Kiedy delegować działania marketingowe (a kiedy nie?)

działania marketingowe

Działania marketingowe

Należy zacząć od tego, jak rozumieć pojęcie delegowania działań marketingowych. Jest to przekazanie części lub całości odpowiedzialności firmie zewnętrznej lub freelancerowi, którzy będą prowadzić działania marketingowe (lub inne) w naszej firmie.

Jest to duży obszar pracy – w działalności wykorzystuje się różne formy komunikacji i wiele narzędzi, które trzeba dopasować do grupy docelowej lub potrzeb firmy. Wyznacznikami przy wyborze osoby, która miałaby przejąć obowiązki marketingowca, są jego doświadczenie i kompetencje.

Znajdź trochę więcej czasu lub poczekaj na lepszy moment

Nie deleguj zadań, kiedy nie masz na to czasu. To być może zawrotna odpowiedź, bo przecież delegujemy działania, kiedy sami mamy dużo pracy, ale udział delegującego w tworzeniu strategii marketingowej jest konieczny.

Nawet jeśli firma zewnętrzna dysponuje ogromem wiedzy i narzędzi, to brak zaangażowania firmy zlecającej i przestrzeni czasowej będzie skutkował porażką. Trzeba mieć czas na audyt, pracę warsztatową, na przedstawienie marki i jej danych.

Brak środków finansowych jest solidną przeszkodą

Żeby zaangażować specjalistów do pracy, potrzebne są na to odpowiednie środki finansowe. Spośród trzech przymiotników: tanio, dobrze i szybko można wybrać tylko dwa. Bez względu na to, jakiej dotyczą usługi. Brak zaplanowanego budżetu w połączeniu z brakiem czasu, stanowczo zamknie drogę do podjęcia współpracy z doświadczonym marketingowcem.

Jeśli jednak zdecydujesz się na delegowanie działań w firmie przy okrojonym budżecie, to należy zmniejszyć ich zakres, przemyśleć warunki współpracy, a przede wszystkim znaleźć odpowiedniego wykonawcę.

Kampanie marketingowe, nawet jeśli trwają kilka tygodni, są poprzedzone miesiącami pracy, tworzenia, studiowania danych i godzinami konsultacji. Jeśli finanse nas ograniczają, warto je przeznaczyć na własny rozwój. dzięki temu można zdobyć wiedzę i samemu podjąć działania.

Kiedy czujesz, że potrafisz to zrobić lepiej

Postawa zlecającego może być wyzwaniem dla marketingowca z zewnątrz. Naturalne jest to, że właściciel marki zna ją najlepiej, operuje jej językiem lub ma nosa do pewnych kroków, a jego pomysły są warte uwagi. To elementy, które trzeba wykorzystać, wtedy współpraca będzie owocna.

Problem pojawia się kiedy na scenę wkracza rywalizacja. Zaczyna się od wytykania błędów, tworzy się nieprzyjemna przestrzeń do budowania relacji i współpracy. Jeśli właściciel firmy uważa, że jego rozwiązania są najlepsze, to prawdopodobnie potrzebuje podwykonawcy lub project managera.

Lekiem na to jest praca nad sobą. Czy boimy się oddać odpowiedzialność nad działaniami naszej marki w ręce innych? Czy może marnujemy energię na przepychanki, zamiast zaangażować się we współpracę.

W jakich sytuacjach można zwrócić się do fachowca?

  • kiedy masz czas, żeby się zaangażować, pokazać swoje wewnętrzne struktury, historię i potrzeby firmy;
  • jeśli masz środki zaplanowane w budżecie na delegowanie działań marketingowych lub innych, w zależności od potrzeb;
  • wyrażasz gotowość na współpracę – jesteś otwarty na rozmowy, propozycje i masz w sobie odwagę, by oddać odpowiedzialność za pewne obszary firmie zewnętrznej.

Więcej o delegowaniu działań marketingowych znajdziesz na naszym kanale YouTube:

Zostaw komentarz