Trendy i kompetencje przyszłości, czyli na co powinien być gotowy przedsiębiorca XXI wieku?

W którą stronę będzie zmierzał rynek? Jakie cechy będą tymi najbardziej pożądanymi u pracownika? W co warto inwestować z punktu widzenia pracodawcy?

Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znaleźliśmy w raporcie OLX „Prognozy przyszłości Know How 2021.” Po przeanalizowaniu całości, postanowiliśmy przedstawić Wam kilka refleksji na ten temat.

Pojęcie pracy i sposób jej wykonywania już teraz zaczyna przechodzić transformację. Wszystko to, co dotychczas sądziliśmy o przychodzeniu do pracy, miejscu pracy i obowiązkach, zaczyna się dość dynamicznie zmieniać. Przede wszystkim dzięki pandemii okazało się, że większość zadań pracy możemy wykonywać zdalnie. Małe biznesy przeniosły się do sieci i tym samym aktywność w niej wzrosła kilkukrotnie. 

OLX stworzył raport „Prognozy przyszłości. Know How 2021”, w którym stworzono zestawienie rynku i nastrojów pracodawców w odniesieniu do czasu przed pandemią. Dodatkowo, w oparciu o innowacyjne wydarzenia i kroki podjęte lub zapowiedziane przez wielkie korporacje, zaproponowali cztery możliwe ścieżki ogólnoświatowego rozwoju. To, co ciekawe w raporcie, to zestawienie najważniejszych obszarów, które rozwijały się przed pandemią, przyspieszyły swój rozwój w jej trakcie i wykazują tendencję zwyżkową.

Kompetencje przyszłości: cztery obszary rozwoju.

Na podstawie zbadanych trendów dla czasu przed pandemicznego, OLX określił, że najistotniejszymi obszarami, w które najkorzystniej bądź najchętniej warto było inwestować, były:

  • Technologia – ten obszar dotyczy wszelkiego gromadzenia, przetwarzania i zarządzania danymi. W ostatnim czasie doszło do szybkiego i gwałtownego rozwoju w tej materii, bowiem technologia ma służyć człowiekowi w czasach izolacji z perspektywą post pandemicznej użyteczności. Coraz więcej informacji uzyskanych o użytkownikach, przekłada się na skuteczniejsze dopasowanie treści np. spersonalizowanych reklam czy bezpośrednich ofert o pracę. Technologia również wspiera pracę nie tylko tę w biurze ale również na odległość.
  • Kreatywność – w kontekście raportu, to innowacyjność w myśleniu, szukanie nowych rozwiązań, poszerzenie kontekstu i zwiększenie perspektywy patrzenia na problematyczne zagadnienia. To również wciągnięcie nowych tematów pod rozważania, takich jak ekologia czy globalizacja i szukanie nowych rozwiązań, chroniących środowisko naturalne. Kreatywność łączy się z elastycznością i tym samym pracownik jest w wyższym stopniu świadomy i gotowy na podejmowanie trudniejszych wyzwań. Sama kreatywność pozwala również spojrzeć na problem z innej perspektywy. 
  • Rynek specjalisty – w obecnym kształcie i rozwoju edukacji dochodzi do pewnej dysharmonii. Zdecydowanie mniej specjalistów pozostaje na rynku rodzimym, bowiem ci dobrze wykształceni, chętniej decydują się na pracę w innym kraju. Szybkość rozwoju technologii i nowych możliwości jest zdecydowanie szybsza, niż dostosowana do tego edukacja. Tym samym specjaliści często we własnym zakresie zdobywają potrzebną im wiedzę.
  • Rozwój wiedzy – ten obszar jest dość rozbudowany, z jednej strony wiedza traktowana jest jako zasób, a z drugiej ilość pozyskanych danych wymaga umiejętności analitycznego podejścia. Przetwarzanie informacji jest istotne, bowiem od dobrego podjęcia decyzji zależeć może los firmy. 

Kompetencje przyszłości: czego możemy się spodziewać?

Patrząc na kluczową wagę kreatywności i komunikacji kompetencje miękkie będą odgrywać ważną rolę w rozwoju firm. To one sprawiają, że firmy stają się miejscem rozwoju, są dobre dla ludzi, którzy je tworzą a także klientów, bez których by nie istniały. 

Kompetencje miękkie to obszar niezwykle istotny w budowaniu stabilnych instytucji, zmniejszaniu rotacji i tworzeniu pozytywnego employer brandingu. 

Naszym zdaniem obszarami niezbędnymi w firmach obszarami będą także umiejętność zwinnego zarządzania danymi a także analiza i zdolność implementowania wyciąganych wniosków w życie codzienne firmy. 

W efekcie możemy spodziewać się nowych scenariuszy tego, jak firmy będą powstawać i w jaki sposób będą się rozwijać. Z pewnością będzie to proces pełen konieczności dopasowywania się do coraz szybciej zmieniającego się rynku, trendów, potrzeb i przyzwyczajeń naszych klientów. Śmiało można też prognozować rewolucję w zarządzaniu, która już się dzieje a w dobie przemian przedsiębiorstw będzie wymagać od liderów niezwykłej uważności i samodoskonalenia. 

Kompetencje przyszłości: jaka wartość z tego płynie dla naszych klientów?

Myśląc o rozwoju swojej firmy, warto wziąć pod uwagę obecne trendy – i nie traktować ich jako “mody” (bo często wtedy spotykamy się z wyparciem, racjonalizacją i oporem) a podejść do nich z uważnością i zastanowić się, jak mogę skorzystać z nich aby rozwijać własny biznes?

Kluczowe w stabilnym rozwoju firmy jest podejście strategiczne, które pozwala nie tylko doskonalić obszar operacyjny (sprawne wykonywanie zadań i realizację projektów) ale także trzymać się obranego wcześniej kierunku, postępować zgodnie z wartościami i dbać o zrównoważony rozwój zarówno firmy jak i ludzi, którzy ją tworzą. 

 

Jeśli potrzebujesz pomocy przy którymś  opisywanych wyżej aspektów lub chcesz rozwinąć potencjał swojej firmy w obszarze komunikacji, marketingu i kompetencji miękkich, napisz do nas, daj znać na Facebooku lub zadzwoń +48 531 569 695!

 

Źródło: “Wizje przyszłości rynku pracy w nowym raporcie OLX” link: https://praca.olx.pl/rekruter/post/wizje-przyszlosci-rynku-pracy-w-nowym-raporcie-olx

 

Zostaw komentarz