fbpx

Komunikacja w biznesie z perspektywy pracownika. O co warto zadbać w procesie komunikacji, by firma mogła prężnie się rozwijać?

Pracując z firmami nad obszarami związanymi ze sprzedażą, marketingiem, czy efektywnością działania zespołów, bardzo często dochodzimy do pewnego wspólnego  wniosku – trzeba zająć się jakością komunikacji. 

 

Dlaczego?

Ponieważ to komunikacja to nie abstrakcyjna i “zupełnie niepotrzebna” kompetencja, czy “strata czasu”. Stratą czasu jest właśnie brak pracy nad komunikacją w firmie, ponieważ to ona odpowiada za efektywność działań biznesowych. A im większa efektywność, tym mniejsza strata nakładów czasowych i… finansowych. 

Komunikacja towarzyszy nam na każdym kroku i choć zwykle “spychamy” ją na drugi plan, bo nie mamy czasu na refleksje i “trzeba działać tu i teraz”, bardzo często okazuje się absolutnie niezbędnym obszarem pełniącym kluczową rolę w rozwoju firmy. 

Dobra komunikacja to podstawa profesjonalnej pracy z klientem, efektywnego zarządzania zespołem. Im sprawniej przekazujemy informacje, delegujemy, obsługujemy klientów, odpowiadamy na bieżące potrzeby – tym nasza firma lepiej działa i ma solidną bazę do dalszego rozwoju. 

Komunikacja w biznesie, na potrzeby dzisiejszych rozważań, podzielmy ją na dwa obszary:

  • komunikację “miękką”, płynną – związaną z budowaniem relacji, atmosfery i takich aspektów, które trudno zaobserwować od razu.
  • komunikację “twardą”, policzalną – odnoszącą się do efektywności, szybkości realizacji zamówień, instynktownie można ją zauważyć i stwierdzić czy działa czy też nie. 

Jakie problemy możemy zaobserwować w zespole, kiedy któryś z obszarów związanych z komunikacją nie działa?

Komunikacja Twarda Komunikacja Miękka
  • wielokrotnie wprowadzane poprawki w projektach (niekończące się poprawki :)),
  • brak przekazywania informacji pomiędzy pracownikami,
  • pomijanie współpracowników w korespondencji mailowej,
  • przerzucanie odpowiedzialności na innych, 
  • bałagan w danych, na dysku, w skrzynce pocztowej, 
  • “zaginione maile”,
  • brak odpowiadania na wiadomości klientów, współpracowników, 
  • długi czas oczekiwania na odpowiedź mailową, 
  • niechęć do rozmów w zespole, 
  • omijanie problemów, unikanie spotkań,
  • obawa przed oceną, 
  • brak kreatywności, 
  • niskie zaangażowanie w pracę, 
  • niska motywacja do działania, 
  • brak proaktywności, 
  • “ciche dni” w zespole, 
  • szukanie winnych, kiedy pojawiają się błędy w projektach, 
  • ogólnie “napięta” atmosfera, 

 

Konsekwencje powyższych błędów w komunikacji dla osoby zarządzającej / właściciela firmy:

  • spadek wydajności pracowników,
  • opór i niechęć do wykonywania powierzonych zadań,
  • opór i niechęć do wdrażania nowych procedur,
  • wydłużenie w czasie  zadań, nawet tych najprostszych,
  • spadek dochodu (rentowność projektów spada).

 

Dlaczego zatem praca nad wszystkimi obszarami związanymi z komunikacją jest tak ważna? Oto kilka naszych refleksji:

  1. Podnosząc/dbając o efektywność komunikacyjną, wspieramy rozwój naszej firmy – zarówno wizerunkowo do naszych klientów i przyszłych pracowników ale także minimalizując straty finansowe wynikające powyższych błędów. Zaoszczędzone środki możemy przeznaczyć na inwestowanie w rozwój firmy. 
  2. Sprawna komunikacja pozwala budować relacje zarówno z klientami jak i zespołem. Zdrowe relacje otwierają potencjał, który w nich drzemie. Wraz ze wzrostem zaufania w zespole, a także zaufania klientów do marki – rośnie zaangażowanie w jej tworzenie. 

 

Z naszych obserwacji wynika, że każdy zespół miewa problemy w komunikacji. 

Nie jest to zatem problemem “najgorszych zespołów”. Komunikacja to obszar bardzo wrażliwy na zmiany, krysy, emocje, napięcie i w związku z tym wymaga ciągłej pracy i pewnej wrażliwości na potrzeby, które ze zmian wynikają. 

 

Jako specjaliści od usprawniania procesów komunikacyjnych wewnątrz i zewnątrz firm, zachęcamy Was do pracy, ponieważ widzimy, że inwestycja w relacje i usprawnienia komunikacji przynosi firmom wymierne korzyści w obszarach związanych z zarządzaniem kapitałem ludzkim i … finansowym!

 

Jeśli ten wpis porusza obszary, które być może wymagają szczególnego wsparcia, odezwij się do nas lub pobierz e-book, w którym przejdziesz przez 13 praktycznych ćwiczeń usprawniających komunikację w biznesie!

Chcę przeczytać e-book. Przejdź do strony zakupu.


jak zacząć prowadzić media społecznościowe

Michalina Patucha

– CEO, psycholog, trener biznesu

Strategię działania i planowanie ma we krwi.  Specjalizuje się w dziedzinie wizerunku, przywództwa i efektywnej komunikacji.

O kumunikacji w firmie posłuchaj również tutaj:

Zostaw komentarz