Pracując z firmami nad obszarami związanymi ze sprzedażą, marketingiem, czy efektywnością działania zespołów, bardzo często dochodzimy do pewnego wspólnego wniosku – trzeba zająć się jakością komunikacji.
Dlaczego?
Ponieważ to komunikacja to nie abstrakcyjna i “zupełnie niepotrzebna” kompetencja, czy “strata czasu”. Stratą czasu jest właśnie brak pracy nad komunikacją w firmie, ponieważ to ona odpowiada za efektywność działań biznesowych. A im większa efektywność, tym mniejsza strata nakładów czasowych i… finansowych.
Komunikacja towarzyszy nam na każdym kroku i choć zwykle “spychamy” ją na drugi plan, bo nie mamy czasu na refleksje i “trzeba działać tu i teraz”, bardzo często okazuje się absolutnie niezbędnym obszarem pełniącym kluczową rolę w rozwoju firmy.
Dobra komunikacja to podstawa profesjonalnej pracy z klientem, efektywnego zarządzania zespołem. Im sprawniej przekazujemy informacje, delegujemy, obsługujemy klientów, odpowiadamy na bieżące potrzeby – tym nasza firma lepiej działa i ma solidną bazę do dalszego rozwoju.
Komunikacja w biznesie, na potrzeby dzisiejszych rozważań, podzielmy ją na dwa obszary:
- komunikację “miękką”, płynną – związaną z budowaniem relacji, atmosfery i takich aspektów, które trudno zaobserwować od razu.
- komunikację “twardą”, policzalną – odnoszącą się do efektywności, szybkości realizacji zamówień, instynktownie można ją zauważyć i stwierdzić czy działa czy też nie.
Jakie problemy możemy zaobserwować w zespole, kiedy któryś z obszarów związanych z komunikacją nie działa?
Komunikacja Twarda | Komunikacja Miękka |
|
|
Konsekwencje powyższych błędów w komunikacji dla osoby zarządzającej / właściciela firmy:
- spadek wydajności pracowników,
- opór i niechęć do wykonywania powierzonych zadań,
- opór i niechęć do wdrażania nowych procedur,
- wydłużenie w czasie zadań, nawet tych najprostszych,
- spadek dochodu (rentowność projektów spada).
Dlaczego zatem praca nad wszystkimi obszarami związanymi z komunikacją jest tak ważna? Oto kilka naszych refleksji:
- Podnosząc/dbając o efektywność komunikacyjną, wspieramy rozwój naszej firmy – zarówno wizerunkowo do naszych klientów i przyszłych pracowników ale także minimalizując straty finansowe wynikające powyższych błędów. Zaoszczędzone środki możemy przeznaczyć na inwestowanie w rozwój firmy.
- Sprawna komunikacja pozwala budować relacje zarówno z klientami jak i zespołem. Zdrowe relacje otwierają potencjał, który w nich drzemie. Wraz ze wzrostem zaufania w zespole, a także zaufania klientów do marki – rośnie zaangażowanie w jej tworzenie.
Z naszych obserwacji wynika, że każdy zespół miewa problemy w komunikacji.
Nie jest to zatem problemem “najgorszych zespołów”. Komunikacja to obszar bardzo wrażliwy na zmiany, krysy, emocje, napięcie i w związku z tym wymaga ciągłej pracy i pewnej wrażliwości na potrzeby, które ze zmian wynikają.
Jako specjaliści od usprawniania procesów komunikacyjnych wewnątrz i zewnątrz firm, zachęcamy Was do pracy, ponieważ widzimy, że inwestycja w relacje i usprawnienia komunikacji przynosi firmom wymierne korzyści w obszarach związanych z zarządzaniem kapitałem ludzkim i … finansowym!
Jeśli ten wpis porusza obszary, które być może wymagają szczególnego wsparcia, odezwij się do nas lub pobierz e-book, w którym przejdziesz przez 13 praktycznych ćwiczeń usprawniających komunikację w biznesie!
Chcę przeczytać e-book. Przejdź do strony zakupu.
Michalina Patucha
– CEO, psycholog, trener biznesu
Strategię działania i planowanie ma we krwi. Specjalizuje się w dziedzinie wizerunku, przywództwa i efektywnej komunikacji.