fbpx

Komunikacja w biznesie z perspektywy szefa. Jak dbać o komunikację w zespole?

Ostatnią z perspektyw, które publikujemy w cyklu wpisów dotyczących komunikacji w firmie jest perspektywa szefa. Zatem: szefie, jeśli trafiłeś na ten wpis, czytaj dalej! Mamy nadzieję, że znajdziesz w nim podpowiedzi na nurtujące Cię pytania. 

Perspektywa szefa i pracownika – oczekiwania vs. fakty

Przeważnie spotykamy się z tym, że perspektywa pracownika jest oddalona od celów biznesowych. Czy Twój pracownik ma pełną świadomość tego, jak Twoja, czy jego praca wpływa na kondycję organizacji? Oczywiście, nie mamy tu na myśli oczekiwania, iż każdy pracownik będzie interesował się absolutnie wszystkim tym, czym interesują się właściciele organizacji. Po to zatrudniamy specjalistów od np. grafik, księgowa, prawnik, marketingowiec,, żeby właśnie im delegować dedykowane zadania i żeby to im poświęcali swój czas a nie rozważaniom, co zrobić, by firma zarabiała więcej.. Niemniej to nie oni są odpowiedzialni za efektywność działania całej organizacji (nie mylić z „odpowiedzialni za powierzone zadania”). W tym momencie możesz czuć lekkie rozczarowanie. Nie są odpowiedzialni za efektywność działania Twojej organizacji? Czytaj dalej…

 

Kto i w jaki sposób jest zatem odpowiedzialny za tę komunikację w organizacji?

Zanim odpowiemy na to pytanie, spójrz na trzy kluczowe perspektywy, z których warto spojrzeć na komunikację.

Podstawowy podział obowiązków i zadań w obszarze komunikacyjnym z uwzględnieniem ról pełnionych w firmie.

“Szef” – właściciel, zarząd, osoba, która w strukturze firmy jest na samym szczycie.

Do roli szefa należy ogólne określenie kierunku, wizji, idei, w którym pójdzie firma a za nią komunikacja, standardy i organizacja pracy. Do tego dochodzi jeszcze, zapewnienie odpowiednich narzędzi i przestrzeni. Biznesowy cel komunikacji powinien być również nazwany i jasno określony. Czasem cele organizacji nam-szefom wydają się proste, ale uwierzcie mi, to dzieje się tylko w naszych głowach i sercach. 

Manager/Kierownik/Team leader

Kierownik odpowiedzialny jest za odpowiedni dobór zespołu i odpowiednie delegowanie zadań, które trzeba wykonać, by wizja nakreślana przez właścicieli organizacji mogła się ziścić. Do tego czuwa nad procesami i optymalizuje je. Na podstawie wniosków pracowników, może szukać nowych rozwiązań. Czasem tę rolę pełni również właściciel firmy (kiedy jej struktura nie jest tak rozbudowana).

Pracownik, specjalista

Odpowiada za realizację zadań zgodnie z wytycznymi. W tej perspektywie płynna komunikacja usprawniająca pracę jest bardzo istotna – to ona znacząco wpływa na jakość realizacji zadań a także na atmosferę, w której są wykonywane. 

W skrócie, trzy role, trzy perspektywy – czym różnią się w procesie komunikacji?

 

Szef Manager/Kierownik Pracownik
  • Zadaje sobie i pracownikom kluczowe pytania:
  •  Po co to robimy?
  • Jaki cel chcemy osiągnąć?
  • Stwarza warunki do wdrażania zmian.
  • Zapewnia narzędzia i warunki do pracy.
  • Czuwa nad pracą zespołu.
  • Rozwiązuje bieżące problemy, w tym komunikacyjne.
  • Weryfikuje, jakie procesy działają lub wymagają ulepszenia. 
  • Pomaga stworzyć warunki do wdrażania zmian. 
  • Wdraża i korzysta z procesów komunikacyjnych.
  • Współtworzy optymalizacje i szuka nowych rozwiązań.
  • Dba o poziom komunikacji w zespole i dobrą atmosferę.

 

Nasze wnioski i obserwacje:

  1. Warto mieć świadomość tego, że pracownicy lubią pracować efektywnie, zwłaszcza jeśli mają odpowiednie narzędzia usprawniające komunikację, sprzyjające środowisko i są odpowiednio zmotywowani..
  2. „Ludzka” strona komunikacji wiąże się z pewnymi założeniami, związanymi z dużą asertywnością. Jako kierownik, mam prawo wymagać i jednocześnie jestem zobowiązany, aby dbać o jak najlepsze warunki pracy. 

Zatem…. drogi szefie. Jeśli zaskakuje, irytuje Cię lub martwi postawa pracowników, którzy nie myślą nad rozwiązaniem pewnych globalnych problemów w firmie, nie wykazują chęci zmian… Zacznij od przyjrzenia się, czy aby na pewno mają do tego sprzyjające warunki – jasne zasady pracy, wymagania, odpowiednie narzędzia i czy komunikujesz im te potrzeby? Zastanów się, czego od nich oczekujesz? Być może oczekujesz tego samego, czego oczekujesz od siebie: wizji, strategicznego podejścia, jednak różnica perspektyw sprawia, że wcale nie musisz tego oczekiwać, ponieważ pracownicy świetnie radzą sobie w swoich stałych specjalistycznych zadaniach, co Tobie pozwala rozwijać firmę w nowych i ważnych kierunkach?

Jeśli czujesz, że komunikacja w firmie to ważny obszar, mamy dobrą wiadomość!

Niedawno wydaliśmy e-book, zawierający 13 zadań, które o biznesową komunikację dbają i wspierają. Warto pamiętać, że jeżeli miękka komunikacja u nas działa, to nasza efektywność oraz wszystko, co się dzieje biznesowo, idzie w górę. Efektywna komunikacja to bezwzględny warunek, dzięki któremu organizacja może się rozwijać.

Jako specjaliści od usprawniania procesów komunikacyjnych wewnątrz i zewnątrz firm, zachęcamy Was do pracy, ponieważ widzimy, że inwestycja w relacje i usprawnienia komunikacji przynosi firmom wymierne korzyści w obszarach związanych z zarządzaniem kapitałem ludzkim i … finansowym!

Jeśli ten wpis porusza obszary, które być może wymagają szczególnego wsparcia, odezwij się do nas lub pobierz e-book, w którym przejdziesz przez 13 praktycznych ćwiczeń usprawniających komunikację w biznesie!

Chcę przeczytać e-book. Przejdź do strony zakupu.

 


jak zacząć prowadzić media społecznościowe

Michalina Patucha

– CEO, psycholog, trener biznesu

Strategię działania i planowanie ma we krwi.  Specjalizuje się w dziedzinie wizerunku, przywództwa i efektywnej komunikacji.

O kumunikacji w firmie posłuchaj również tutaj:

Zostaw komentarz