fbpx

O co zadbać zanim zaczniesz inwestować w reklamę? 

Dlaczego moja reklama nie działa? 

To pytanie pojawia się bardzo często zarówno w Waszych, jak i naszych głowach, kiedy rozpoczynamy współpracę z Wami. Zazwyczaj sięgamy do portfela, myśląc, że im droższa reklama, tym lepsze rezultaty. Nic bardziej mylnego.

Zacznijmy od przykładu z życia wziętego. Zwróciła się do nas pewna firma, która wydała 1tyś zł. na reklamę. Konkretnie z zapytaniem o zbudowanie lejka sprzedażowego, w którym był również ujęty budżet reklamowy na Facebooka. Wcześniejsza reklama zaowocowała dwoma leadami (dwie osoby, które zadzwoniły do firmy z pytaniem o produkt, jednak go nie kupiły). Co poszło nie tak? To sytuacja niezwykle złożona, dlatego powstrzymamy się od oceny, czy 1000 złotych wydany na dwa leady to dużo, czy mało…

Zacznijmy jednak od początku – zadbaj o to, zanim zaczniesz wydawać pieniądze na reklamę!

W budowaniu reklamy zwracamy uwagę na różne kwestie. 

  • Do kogo kierujesz swoje usługi? 

Czy wiemy do kogo skierowany jest nasz produkt? Często spotykamy się z odpowiedzią „Do wszystkich!”, albo „Do ludzi, którzy mają grube portfele”. To błąd. 

Nie da się przygotować usługi dla wszystkich (rozmawialiśmy tym z Kamilem Zielińskim (część I a tu część II.) Nie ma też produktów, które docierałyby do wszystkich i tym samym, nie ma reklam, które skutecznie docierałyby do każdego.

Warto zatem zacząć od pytania: „Czy moja usługa/mój produkt jest dobrze dopasowany w komunikacji do naszych klientów?”. 

Jeśli nasz komunikat jest dobrze dopasowany do grupy odbiorców, podnieść może poziom reakcji na daną reklamę. Im lepiej znamy obawy, potrzeby, problemy naszych klientów, tym lepiej potrafimy pisać o produkcie, który będziemy chcieli później reklamować. Dobrze określona grupa odbiorców pomoże nam również dobrze targetować reklamę. Jest to pozornie prosta, ale uwierzcie, że potrafi spędzać sen z powiek, kiedy zaczynamy w nią wnikać głębiej.

  • Zbudowanie zaufania – istotny krok budowy marki. 

W zdecydowanej większości sytuacji, by myśleć o sprzedaży długofalowej, budowa zaufania to pierwszy krok w sprzedaży usług, czy produktów. Istnieją wyjątki, są produkty i typy sprzedaży, w których cena ma duże znaczenie i tam faktycznie możemy stosować trochę inne strategie. Budowanie zaufania to proces, który trwa i nie możemy przeskoczyć tego etapu. Bez niego sprzedaż produktu jest bardzo trudna, wręcz niemożliwa. 

Jeśli prowadzicie firmę szkoleniową, gabinet kosmetologiczny, jeśli oferujecie jakąkolwiek usługę, która wiąże się z tym, że ktoś musi do Was przyjść, trochę Was na początku poznać to pominięcie tego pierwszego etapu lejka sprzedażowego jest błędem. To właśnie w takich sytuacjach, jeśli chcemy wydawać pieniądze na reklamę, a pominiemy ten etap lejka, fundujemy sobie frustrację i  po jakimś czasie pojawia się u nas syndrom „obrażenia się na Facebooka/Instagram/LinkedIn” objawiający się zdaniem „To nie jest medium dla mnie!”. 

Oczywiście, w niektórych przypadkach może to nie być medium dla Waszej firmy, jednak w większości przypadków, został pominięty ten pierwszy etap – budowanie zaufania. Klienci nie zdążyli Was poznać, nie znają Waszych wartości, nie widzą jakości naszej usługi i efektów, jakie ona przynosi. 

Nasi klienci wydają małe pieniądze na reklamę, są to zazwyczaj usługi lokalne lub usługi online. W ich przypadku pomaga stworzenie strategii komunikacyjnej, która opisuje budowanie strategii długofalowo. Wtedy reklama działa najlepiej, czasami nawet nie jest potrzebna. 

Jak budować zaufanie? Warto pamiętać o takich krokach jak:

  1. Regularny kontakt z odbiorcami.
  2. Poznaj swojego klienta.
  3. Czy wiesz czego potrzebują Twoi docelowi odbiorcy?
  4. Potrzeby klientów są zmienne – reaguj na zmiany.
  5. Tworzony content jest dla naszych odbiorców, a nie dla nas.
  6. Zmień perspektywę – myśl w kategoriach swoich klientów.

Dzięki tym krokom możemy budować wartościową relację.

Odpowiadając na pytanie tytułowe: Zanim zaczniesz wydawać pieniądze na reklamę, zanim zaczniesz tworzyć budżety reklamowe, zastanów się, jakie treści dostarczasz swoim odbiorcom, jaka jest jakość tego „contentu”, czy to co tworzysz jest dopasowane do potrzeb odbiorców. Często ulegamy złudzeniu, wydaje nam się, że to co jest dla nas samych dobre, jest dobre również dla odbiorców. Nie zawsze tak jest. Pamiętajmy o tym. Zadbajmy o to, aby treści nie były zbyt zaawansowane, zbyt infantylne, czy grafiki nie są brzydkie lub przesadzone. Patrzmy na naszą komunikację oczami klienta. 

Jeśli potrzebujesz wsparcia specjalistów, serdecznie zapraszamy do kontaktu z nami lub bezpośrednio, do wybrania konkretnego produktu z naszego sklepu.


jak zacząć prowadzić media społecznościowe

Michalina Patucha

– CEO, psycholog, trener biznesu

Strategię działania i planowanie ma we krwi.  Specjalizuje się w dziedzinie wizerunku, przywództwa i efektywnej komunikacji.

 

Posłuchaj również w formie podcastu:

Zostaw komentarz