Opinie klientów. Po co nam one? Kiedy i jak o nie prosić?

Marketing szeptany i strony internetowe pełne opinii o najróżniejszych przedsiębiorstwach to nasza codzienność i prawdopodobnie nikogo nie trzeba przekonywać o wpływie, jakie mają na biznes. Jeśli są one tak ważne, to co można zrobić, żeby dobrze je wykorzystać i jak najlepiej o nie prosić? W naszym dzisiejszym wpisie postaramy się przybliżyć ten temat.

Zanim przejdziemy do konkretów, chcielibyśmy Cię zapytać, czy Ty, jako klient/klientka, wybierając nowego fryzjera, kosmetyczkę czy mechanika samochodowego, szukasz i bierzesz pod uwagę opinie innych klientów? Domyślamy się, że odpowiedź będzie twierdząca. Tak samo jest z klientami, którzy dopiero poznają Twój produkt. Większość z nich będzie chciała sprawdzić opinie osób, które już Ci zaufały. Przeczytanie komentarzy w internecie jest przecież najszybszym sposobem na zasięgnięcie informacji o Twoim biznesie. Takie osoby sprawdzą najczęściej profile Twojej firmy w mediach społecznościowych i zobaczą, co mówią o Tobie inni.

Temat opinii o przedsiębiorstwie pojawia się najczęściej w momencie planowania działań strategicznych firmy. Część firm wcześniej nie prosi swoich klientów o ocenę, odbierając sobie szansę na zbudowanie zaufania już na samym początku tworzenia relacji, kiedy klienci dopiero poznają firmę i produkt. Zwłaszcza w obszarze usług z branży beauty czy edukacyjnej i sprzedaży produktów opinie są ważne. Każdy z nas, kontaktując się z marką po raz pierwszy, lubi sprawdzić, czy jest ona godna zaufania.

Dlaczego opinie klientów są ważne?

Odpowiedź na to pytanie ma dla nas współczesna psychologia społeczności. Robert Cialdini, jeden z badaczy wpływu społecznego, sformułował regułę społecznego dowodu słuszności. W największym skrócie chodzi o to, że łatwiej jest nam podjąć decyzję wiedząc, że inni już to zrobili przed nami. (Jeśli zainteresował Cię ten temat, możesz dowiedzieć się więcej w naszym artykule https://mpflow.pl/reguly-wplywu-spolecznego-2-reklamie-wg-roberta-cialdiniego/). Opinia jest śladem innych osób, które już skorzystały z Twoich usług i mają bardzo dobre doświadczenia. Jest ona ważna pod kątem wizerunkowym, budowania relacji i stosowania mechanizmów psychologicznych w sprzedaży.

„To może napiszę opinię o sobie?”

Mając świadomość tego, jak ważna jest dobra opinia, łatwo ulec pokusie napisania jej samemu. Zdecydowanie odradzamy takie kroki! Opinia powinna iść w parze z faktyczną jakością usług. Pisząc ją samemu ryzykujesz, że Twoja opinia będzie zbyt dobra lub zbyt słaba. Klient, zachęcony takimi opiniami, korzystając z usługi może się rozczarować i wygenerować negatywną opinię. Warto pamiętać, że negatywna ocena ma dużo większą siłę przebicia i może naprawdę zaszkodzić.

Jak prosić o opinię klientów?

Zachęcamy Cię, żeby po wykonanej usłudze poprosić klienta o podzielenie się jego zdaniem i doświadczeniami. Wiemy, że jest to trudne. Najczęściej pojawiają się wątpliwości, czy w ogóle wypada to robić. Zapewniamy, że tak! Pamiętaj, Ty masz prawo o opinię poprosić, a klient ma prawo odmówić. Nie dzieje się nic złego, jeśli klient się nie zgodzi. Jeśli jednak wystawi taką ocenę, to jest to element ewaluacji Twoich działań. Jeśli coś będzie nie tak, to dostając taką informację od klienta, możesz zareagować i uniknąć błędów w przyszłości.

Mamy nadzieję, że po przeczytaniu naszego wpisu udało Ci się przekonać do wartości, jakie niesie za sobą zbieranie opinii od klientów. Na naszym kanale na YouTube zamieściliśmy także film na ten temat.

 

O opiniach klientów możecie również posłuchać na naszym kanale na Youtubie:

Zostaw komentarz