Współpraca barterowa – czy warto?

Współpraca barterowa

Czym jest współpraca barterowa? W skrócie to transakcja handlowa polegająca na wymianie jednych towarów na drugie. W przypadku działalności może to dotyczyć wymiany usługi za usługę, usługi na towar lub odwrotnie oraz wymiany towar za towar – gdy każdy z elementów ma zbliżoną wartość. 

Współpracę barterową statystycznie można najczęściej zaobserwować pomiędzy  działalnościami wchodzącymi na rynek, które w ten sposób testują swoje produkty. Tylko nasza wyobraźnia nas ogranicza co do tego, jakie możemy wymieniać między sobą usługi. 

Barter to dobry sposób na sprawdzenie swojej marki na rynku – ale nie można na nim poprzestać! 

Możesz mieć wrażenie, że jest to bezpieczna metoda, dzięki której zawsze coś zyskasz, np. inną usługę. Przykładowo – w zamian za post o kancelarii prawniczej na swoich mediach otrzymasz od niej darmową poradę prawną. To od Ciebie zależy, co możesz zaoferować i czego potrzebujesz od drugiej strony.

Portfolio, znajomości, a gdzie pieniądze? 

Nie może to jednak być jedyny sposób na prowadzenie firmy. Taka forma współpracy pomaga zbudować portfolio, zdobywać znajomości czy rozgłos w sieci. Nie może być jednak ucieczką przed wyceną swoich usług. 

Taka wymiana może też być w pewnym sensie pułapką – jeśli Twoja działalność opiera się tylko na transakcjach barterowych, to może w pewnym momencie zabraknąć zysku, a ten trzeba wypracować zarówno poprzez barter, jak i odpowiednią wycenę swoich usług lub towarów. 

Trzeba się (wy)cenić! 

Wycena nigdy nie jest prostym krokiem. Na początku ceny naszych usług są zazwyczaj niższe, ale z biegiem czasu rosną wraz ze zdobywanym doświadczeniem. Swoje kompetencje możesz podnosić poprzez współpracę barterową lub szkolenia, a to przekłada się na  podniesienie cen za swoje usługi lub produkty. 

Influencer marketing i handel wymienny

W dobie mediów społecznościowych barter ma ogromną siłę. Firma lub marka po ustaleniu szczegółów z influencerem lub influencerką, może w drodze wymiany zyskać dodatkowych potencjalnych klientów. 

Osoba publiczna otrzymuje towar lub usługę związaną z naszą działalnością i w ramach współpracy barterowej reklamuje ją w swoich mediach społecznościowych. 

Należy wspomnieć, że warto ustalić, czy możesz wykorzystać materiały utworzone przez swojego partnera biznesowego. Czy możesz je udostępniać lub przerabiać i odwrotnie – czy druga strona umowy również może korzystać z Twoich materiałów. 

Współpraca barterowa – jak ją prawidłowo rozpocząć? 

Nie ma nic lepszego niż dobrze skonstruowana umowa, dzięki której możesz określić cele i metody, jakie zostaną wykorzystane w trakcie pracy z marką lub firmą. 

Dzięki jasno określonym zasadom m.in. dotyczącym praw autorskich, wykorzystania zdjęć, sposobu wykonania usługi np. posty lub stories na Instagramie u influencera – współpraca będzie korzystna dla obu stron. 

Co powinna zawierać umowa barterowa?

Umowa barterowa powinna zawierać wszystkie elementy – wybór rodzaju umowy jest już zależny od wspólnej decyzji. Może to być umowa o dzieło, zlecenie lub inna forma. 

Warto zlecić opracowanie umowy prawnikom lub księgowemu, którzy pomogą wybrać i ustalić najlepszą wersję dla obu stron. W przypadku wprowadzania zmian warto podpisywać aneksy – zabezpieczą Ciebie i Twoje interesy.

Zostaw komentarz